donderdag 25 april 2013

Cosmo bag - SEW ALONG - benodigdheden

Zoals beloofd: de lijst van benodigdheden!

Hoeveel stof u exact zal nodig hebben, dat is nogal moeilijk te zeggen: het hangt er namelijk vanaf of u de tas op ware grootte gaat maken, of het patroon een beetje gaat verkleinen, en of u met stoffen van 110cm breed werkt of 140cm breed.

Ikzelf verkleinde de tas naar 80% en gebruikte stoffen van 140cm breed, in het boek staan de benodigdheden voor een tas op ware grootte en stoffen van 110cm breed. Ik zal u gewoon de afmetingen geven voor beide gevallen. Als u iets anders van plan bent (verkleind en stoffen van 110cm breed of op ware grootte en stoffen van 140cm breed), dan zou ik gewoon de voorschriften van het boek volgen. U heeft dan misschien een beetje over, maar beter dat dan dat u een patroondeel niet meer uit de stof krijgt. (want het zijn véél patroondelen, en allemaal onmisbaar)



Voor een tas op ware grootte uit stoffen van 110cm breed:

* 125cm buitenstof (in mijn tas: de stof met de blokjes)
* 115cm stof voor de hengsels, de knooplus en de voering van de zijzakjes (in mijn tas: de effen groene stof)
* 125cm voeringstof (in mijn tas: de groene bolletjesstof)

Voor een tas verkleind naar 80% uit stoffen van 140cm breed:

* 100cm buitenstof
* 100cm stof voor de hengsels, de knooplus en de voering van de zijzakjes
* 125cm voeringstof

U ziet het, het is niet zo'n groot verschil. Ik zou dus, als ik u was, gewoon 125 cm van elke stof in huis halen.

Het patroon is geschikt voor katoenen stoffen (geen tricot uiteraard). Ik zou echter geen té dikke stoffen gaan gebruiken (type canvas), want alle patroondelen worden ook nog eens verstevigd met vlieseline, u wilt geen tas die leeg al 2 kilo weegt. Ik gebruikte wél een cavasachtige stof voor de buitenkant (de blokjesstof), omdat ik die gewoon zo mooi vond. Het lukt wel, maar het is geen must.

Verder heeft u vlieseline nodig, véél vlieseline. In het boek wordt er een onderscheid gemaakt tussen "fusible woven interfacing" en "fusible fleece". Fusible woven interfacing is gewoon vlieseline, fusible fleece is volumevoering, dikker dus dan gewone tussenvoering (type vlieseline H640). Volgens het patroon gebruik je die volumevoering voor de bodempanelen. Ik had dat niet in huis, en gebruikte gewone vlieseline voor alles, dat lukte zonder problemen. Dus, als u niet meteen zo'n dikke volumevoering in huis heeft, geen paniek, u moet het niet speciaal gaan halen.

ALLE patroondelen moeten verstevigd worden, je hebt dus evenveel vlieseline nodig als het totale aantal meter stof dat je kocht. In mijn geval gebruikte ik dus 325cm vlieseline.

Zoals u weet bestaat vlieseline in verschillende diktes. Ik werkte met vlieseline H180/200, de "standaard" vlieseline die u voor kleding zou gebruiken. Ik nam bewust geen dikkere/stevigere soort, ook weer om te vermijden dat de tas te zwaar zou worden.

Verder nog nodig: 1 stoffeerknoop en garen dat past bij de door u gekozen stoffen. Stoffeerknopen koop ik altijd op de markt, ik heb even gekeken, de mijne zijn van het merk "Prym". Ik denk dat u dat in de gewone naai/fourniturenwinkel ook wel zal vinden.

Zo, en eens dat allemaal in huis is, samen met het patroon, dan bent u klaar om erin te vliegen! Het patroon staat in het boek "Style and Stitches" van Amy Butler, een boek met nog veel andere mooie sjakossen, buiten de deze. Ik bestelde het bij bol.com en het werd op 3 werkdagen aan huis geleverd. Netjes. Het patroon is NIET los verkrijgbaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten