vrijdag 28 november 2014

Sintermama had haar werk dit jaar

Dochterlief is dol op koken. Zowel hierthuis als bij oma en opa thuis wordt er duchtig op los gekookt, dus ja, het is eigenlijk niet verwonderlijk.

Het stond dan ook vrij snel vast dat de goedheilig man een keukentje door de schoorsteen zou droppen dit jaar. Alleen bleken de meeste speelgoedkeukentjes niet erg compact te zijn, en vermits we nog steeds duchtig aan het verbouwen zijn, betekende dat dan dat we noodgedwongen onze zetel zouden moeten buitengooien om het keukentje binnen te krijgen in de living, en dat de wederhelft en ik ons voortaan in de speelgoedkeuken zouden moeten nestelen om TV te kijken. Tijd voor plan B...

Bij Ikea zag ik het Ikea Duktig speelgoedkeukentje. Compact, stevig, en van hout, dus duurzamer dan al die Chinese plastieken brol. Maar eerlijk is eerlijk: ook wel oersaai en spuuglelijk. Tot ik op Pinterest ineens wat Ikea-hacks van de Ikea Duktig zag passeren. Eureka, een Ikea Duktig hack it would be.

Het werden ettelijke eenzame avondjes op handen en knieën in de garage. Er werd gelakt, en gelakt, en gelakt, en nadien ook nog gemonteerd, geplakt, en mijn naaimachine mocht ook nog even in gang schieten voor de accessoires. Online vond ik ook nog een houten speelgoedkoelkastje bij de Hema, want een keuken zonder koelkast, dat kan toch niet he?

Al zeg ik het zelf, het resultaat mag er wezen: mijn kleine kabouter Kook kan binnenkort kokerellen in haar eigen retrokeukentje, veel fijner toch, dan zo'n cleane witte Ikea Duktig keuken?
 
 
De handvaatjes en de "knopjes" voor de oven komen ook allemaal van bij Ikea, uit de gewone keukencollectie (Ikea Lindsal serie), net als het kookgerei overigens. Aan de zijkant monteerde ik ook nog een kapstokje, zodat ze haar schort netjes kan weghangen als ze klaar is met koken.
 

De achterwand van het keukentje is normaal open. Ik maakte hem dicht (om te vermijden dat we het keukentje 25x per dag moeten verschuiven om alles wat er achter valt weer tevoorschijn te toveren...) en zorgde voor een leuk behangpapiertje. Het "behang" is eigenlijk plakfolie die ik bij Kitsch Kitchen bestelde. Ook de keukenkastjes naast de microgolfoven bovenaan werden behangen met dezelfde appeltjesplakfolie. Ik installeerde ook een led-lampje boven haar werkblad, dat ze zelf aan en uit kan doen.

En uiteraard mocht de ijskast niet ontbreken (ook al om alle keukentoebehoren in kwijt te geraken, want het keukentje zelf heeft nogal beperkte bergruimte). Wellicht is dit de eerste en enige betaalbare SMEG die u ooit zal tegenkomen.

Uiteraard mochten een bijpassend schortje en bijpassende ovenwant ook niet ontbreken. Het schortje is verstelbaar in de hals, zodat het kan meegroeien mijn de kleine keukenprinses. Het kanten boordje is een schat uit de collectie van mijn oma.

Stof: Tender Tulips (Soft Cactus)
 
 
Wilt u uw eigen Ikea Duktig ook onder handen nemen en uw eigen Ikea Duktig hack maken? Enkele tips:
 
* Besteed voldoende tijd aan het grondig afschuren en ontvetten van de delen die u wilt gaan schilderen én gebruik een primer voor uw echt gaat lakken. Akkoord, veel werk, maar de oppervlakken zijn erg glad, en zonder schuren/ontvetten/primen is de kans reëel dat uw lak er gewoon weer af komt.
* Ik lakte de keuken volledig met de hand, zonder spuitbussen (wegens meestal niet erg verantwoord met een baby in de buik). Dat gaat prima, maar voor de hoekjes/kantjes is het wat prutswerk. Ik had uiteindelijk 2 lagen primer en 3 lagen lak (Levis Ambiance) nodig om alles mooi egaal te krijgen. Misschien gaat dat met een spuitbus sneller/met minder lagen.
* Laat de verf tussen 2 laklagen door goed drogen en uitharden! Te snel overschilderen geeft echt geen mooi resultaat. Geduld, geduld... Maak het uzelf alvast makkelijk in uw garage :)
* De handvaten uit de echte Ikea-keukenseries passen prima op de Ikea Duktig speelgoedkeuken. Je kan dus zonder problemen handvaten vervangen. Meet zeker goed na dat de afmetingen overeen komen als u handvaten gaat vervangen, want de gaten voor de handvaten zijn voorgeboord in de panelen.
 
Ik kan haast niet wachten om haar snuitje te zien op 6 december! Ik hoop vooral dat ze nu niet beslist van aan de vensterbank te blijven verderkoken, want dat is haar huidige imaginaire kookfornuis.


5 opmerkingen:

  1. Voor de minder handige mama's Zijn de stickers van http://www.leukekindershirts.nl/webshop/stickers/detail/57/koks-sticker-voor-op-ikea-keukentje.html ook heel erg leuk en voor de aankomende feestdagen een leuk goedkoop cadeautje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de minder handige mama's Zijn de stickers van http://www.leukekindershirts.nl/webshop/stickers/detail/57/koks-sticker-voor-op-ikea-keukentje.html ook heel erg leuk en voor de aankomende feestdagen een leuk goedkoop cadeautje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er hartstikke leuk uit. Mooie plakfolie ook! Ik denk dat ik soortgelijks ga maken voor mijn dochtertje. Ik heb ten minste al een mooi voorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen